ماهان صفوی

چه کسانی را به عنوان دوست انتخاب نمی کنم ؟

يكشنبه, ۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹ ق.ظ

مطلبی درباره با چه کسانی دوستی نکنیم

( ماهان صفوی )


بقیه در ادامه مطلب




1- لا تحصبنّ فاسقا فانّه بایِعُکَ باکلهٍ فمادونها!

با انسان های فاسق رفاقت مکن (فاسق به کسی می گویند که هرزگی می کند و در گناه کردن حیاء ندارد می دانید که بعضی ممکن است گناه بکنند امّا اگر دیگران آنها را ببینند، شرم می کنند یا اگر بدانند که مردم از گناهانشان اطلاع پیدا کرده اند حاضر نیستند خودشان را به آن جمعی که از گناهشان مطلع شده اند نشان دهند نوعاً گوشه می کشند تا با آنها مواجه نشوند امّا انسان فاسق، گویی اگر مردم از فسق و فجورش آگاه شوند خوشحال تر است، و گناه را بر اثر نفهمی و هرزگی هنر خود به حساب می آورد صد البته رفاقت با چنین انسانهایی باعث نابودی شخصیّت و اعتبار آدمی خواهد شد) از این جهت امام معصوم علیه السلام به فرزند معصومش می فرماید هرگز با انسان های فاسق، رفیق مشو زیرا او تو را به یک لقمه و کمتر از آن می فروشد! گفتم پدر یک لقمه را فهمیدم کمتر از آن چیست؟ فرمود: یطمع فیهما ثمّ لا ینالها. (کمتر از یک لقمه) آن است که طمع می کند در آن، ولی به آن هم نمی رسد.

2- ولا تحصبّن البحیل... و هیچگاه با آدم بخیل دوستی مکن زیرا او تو را در روزی تنها می گذارد که شدیدترین نیاز را به او داری، به خاطر بخلی که دارد دست ردّ به سینه ات خواهد زد و مالش را از تو دریغ خواهد کرد.

3- و لا تحصبّن کذّاباً ... و هرگز با آدم دروغگو رفاقت مکن زیرا او همانند سراب است هر چیز نزدیکی را برایت دور، و هر چیز دوری را برایت نزدیک خواهد کرد (یعنی با وعده های دروغین خود تو را به دنبال خود خواهد کشاند و عاقبت هم دوستیش سودی به حالت نخواهد داشت رفاقت با چنین افرادی جز خذلان و خواری چیز دیگری عائد شخص نمی کند).

4- و لا تحصبّن اَحمقاً ... و هیچگاه با انسان احمق رفیق مشو زیرا او قصد می کند خدمتی برایت انجام دهد و نفعی به شما برساند ولی به علّت نادانی و حماقت به تو ضرر خواهد رساند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۵
ماهان صفوی

نظرات  (۲)

سلام خسته نباشی 
این سبزها حدیث اند اگر حدیثن سندش رو بال یا پایین بزنین

عالی عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی